Coaching & begeleiding

Je weet zelf niet zo goed waarom je je niet zo fijn voelt, in de klas, bij het maken van vrienden of bij het sporten. Je denkt er veel over na en voelt dat het soms heel ‘druk’ is in je hoofd. Je kunt minder goed slapen, je bent wat bozer, angstiger of verdrietiger dan anders. Je zou wel graag willen dat het op school wat makkelijker gaat met leren, dat je weet hoe je vrienden kunt maken, dat je je wat rustiger en wat meer begrepen voelt. Maar je weet niet zo goed hoe je dit kunt doen……

Wist je dat je bij mij niet te maken hebt met ingewikkelde ondervragingen, maar dat ik met jou samen op pad ga, creatief bezig ga, een spelletje doe, luister naar een verhaal, een kopje thee drink of gewoon samen wat klets?

Doordat je meer met je lijf bezig bent, kom je vanzelf tot rust en merk je dat je hoofd leger wordt. Hierdoor ontstaat er ruimte om meer je zelf te kunnen en mogen zijn en te ontdekken waar je talenten en kwaliteiten liggen. Maar ook hoe je deze kunt inzetten!

Met mijn rustige, sensitieve karakter ben ik niet heel nadrukkelijk aanwezig, maar voel ik wel heel goed aan wat er nodig is voor JOU.

Onderstaande werkvormen zal ik mogelijk inzetten om jou te helpen. Afhankelijk van je eigen, individuele behoefte kan het ook een combinatie en/of aanvulling hierop zijn:

Het Coachee!Spel
Met behulp van dit spel kan ik jou helpen om je talenten, kwaliteiten en mogelijkheden te ontdekken. En deze in zetten, te versterken en te gebruiken in situaties die moeilijk zijn, om vervolgens een bepaald doel te bereiken. Door kortdurende, oplossingsgerichte hulp die op speelse wijze wordt geboden.
Meestal zijn 2 tot 5 afspraken nodig om samen oplossingen te vinden waardoor je als ouder en kind weer samen verder kunt.

Het Coachee! spel is praktisch, veelzijdig en creatief. Het spel geeft op een veilige, speelse en creatieve manier veel informatie over de situatie waarin je je bevindt en de hulpvraag die speelt. Hoofd, hart en handen worden aangesproken. Je kunt het alleen spelen, maar in een groepje is ook mogelijk. Het spel bevat vragen en opdrachten rond de thema’s: kind en familie, het zelfbeeld en probleemoplossend vermogen, kwaliteiten en talenten, hulpvraag of het probleem van de coachee, jezelf op school/werk, het hebben van en omgaan met emoties.

Goed voorbereid naar de brugklas!
Voor de groep 8-ers kan het vooral erg spannend zijn: Nog even en je gaat de vertrouwde basisschool verlaten. Het (nu al) missen van de vertrouwde juffen/meesters. Piekeren over ‘Hoeveel huiswerk ga ik krijgen? Kan ik nog wel blijven sporten en met vrienden afspreken? Welke leraren krijg ik? Bij wie kom ik in de klas? Etc.’

In de lessen ‘Goed voorbereid naar de brugklas’ leer je spelenderwijs te ontspannen, ga je ontdekken waar je goed in bent en hoe je deze talenten/je eigen kracht kunt inzetten. We starten iedere les met een ontspanningsoefening, waarna we aan de slag gaan met het thema van die week. De lessen zijn afwisselend, waarbij beweging en het naar buiten gaan/de natuur terugkerende elementen zijn.

Als jij weet op welke manier jij het beste leert, voel je jezelf blijer en meer ontspannen zodra je naar de brugklas gaat! Ook voor je ouders is het fijn om te weten hoe ze jou ‘t best kunnen helpen hierbij!

Ik leer leren training
Voor kinderen en jongeren in de eerste of volgende klas van de middelbare school is het mogelijk een training te volgen, gericht op het leren leren. Deze Ik leer leren training geeft handvatten voor makkelijker en efficiënter leren. Het verschil met huiswerkbegeleiding is dat deze training de kinderen leert welke voorwaarden er nodig zijn om te kunnen leren. Dus waar huiswerkbegeleiding vaak gaat over de inhoud van de vakken, gaat Ik leer leren over hoe te leren.

Wil je..
* Leren plannen en organiseren van je huiswerk?
* Je beter kunnen concentreren?
* Van je zenuwen of faalangst af?
* Leuke leer-trucjes ontdekken?

Kom dan leren leren en ontdek dat leren best leuk kan zijn!

Al tijdens de training halen kinderen hogere cijfers en leren ze efficiënter en effectiever.
Kinderen halen hogere cijfers, krijgen greep op faalangst, ontdekken hoe ze beter om kunnen gaan met concentratie en de motivatie voor leren gaat bij de meeste kinderen met sprongen vooruit.
Ook inhoudelijk begrijpen kinderen beter hoe ze kunnen plannen en hoe ze de verschillende soorten vakken op de beste manieren kunnen leren. Kinderen en ouders krijgen meer inzicht in hoe ze het leren kunnen aanpakken. Er worden gedurende de lessen veel vallende kwartjes ervaren. Ouders herkennen hoe ze hun kind kunnen ondersteunen en begrijpen ook meer van hun eigen manier van leren.

PROGRAMMA
We volgende de methode aan de hand van een werkboek, maar uiteraard staat de behoefte van het kind zelf centraal. Voor aanvang van de training stellen we samen vast wat de hulpvraag is van het kind. Tijdens de trainingen zal je merken dat je kind zelf ontdekt wat voor hem helpt om het leren makkelijker te maken. Aan het eind van iedere training vat de leerling samen wat voor hem de tips zijn die hij meeneemt naar huis.

Tijdens de trainingen wisselen we het werken uit het werkboek af met ontspanningsmomenten en activiteiten. Dit maakt de trainingen heel prettig om te volgen.

De trainingen bestaan uit vijf lessen van anderhalf uur. Onderstaande onderwerpen komen aan bod:
Les 1: Je ontdekt je eigen manier van leren.
Les 2: Je leert omgaan met faalangst en motivatie.
Les 3: Je leert plannen en organiseren.
Les 4: Je leert omgaan met concentratie.
Les 5: Je leert op een slimme manier je hersens te gebruiken.
De training wordt zoveel in groepsverband als individueel gegeven.

Voor meer informatie zie ook www.ikleerleren.nl